Σάββατο 16 Ιουλίου 2011

Οδηγίες για σύνταξη και αποστολή βιογραφικού


Η δύσκολη περίοδος που διανύουμε είναι ένας παραπάνω λόγος για να θέλουμε το βιογραφικό μας να ξεχωρίσει στα μάτια του πιθανού εργοδότη μας και να του προκαλέσει το ενδιαφέρον, ώστε να μας καλέσει για μια συνέντευξη. Το να ψάχνουμε δουλειά, δεν είναι εύκολη υπόθεση και ο ανταγωνισμός είναι τεράστιος. Το βιογραφικό μας και ο τρόπος πρώτης προσέγγισης είναι βασικά στοιχεία που θα καθορίσουν την πορεία. Γι’ αυτό λοιπόν, ας δούμε μερικά σημεία στα οποία πρέπει να δώσουμε ιδιαίτερη προσοχή. Η διαφορά βρίσκεται στη λεπτομέρεια κι αυτό πρέπει να το έχουμε πάντα στο μυαλό μας.



Πού στέλνουμε το βιογραφικό μας.
Ξεκινάμε από το που στέλνουμε το βιογραφικό μας, γιατί αυτό είναι από τα βασικότερα που μαρτυρούν την κριτική μας ικανότητα. Αν δεν μπορούμε να κρίνουμε που πρέπει να στείλουμε ένα βιογραφικό, πως περιμένουμε να εμπνεύσουμε εμπιστοσύνη σε έναν εργοδότη; Δεν μπορεί να έχουμε για παράδειγμα σπουδές νηπιαγωγού, να έχουμε εργαστεί ως γραμματέας και ως baby sitter, να μην έχουμε σχέση με τα λογιστικά και να στέλνουμε το βιογραφικό μας για μια θέση βοηθού λογιστή. Δεν θα μας πάρουν στα σοβαρά, ακόμη και αν μελλοντικά έχουν ανάγκη για την κάλυψη μιας θέσης στη γραμματεία!

Αν αποφασίσουμε ότι η θέση που περιμένει να καλυφθεί, μας ταιριάζει και ταιριάζει και το προφίλ μας στη θέση, πριν αποφασίσουμε αν θα στείλουμε το βιογραφικό μας κάνουμε μια σύντομη έρευνα για την εταιρεία. Επισκεπτόμαστε το εταιρικό της site, ρωτάμε κάποιο γνωστό μας, που εργάζεται στον ίδιο χώρο και συλλέγουμε πληροφορίες που θα μας χρειαστούν τόσο για τη διαμόρφωση του βιογραφικού μας, όσο και για την προετοιμασία μας για μια πιθανή συνέντευξη.

Διευκρινήσεις για τη σωστή σύνταξη ενός βιογραφικού
Στο βιογραφικό πρέπει να είμαστε ειλικρινείς, να μην υπερβάλλουμε σε όσα γράφουμε, ούτε όμως και να υποτιμούμε τις γνώσεις μας ή την πείρα μας. Αν γράψουμε ότι γνωρίζουμε άριστα word και αποσκοπούμε στη θέση της γραμματέως, θα πρέπει όταν μας ζητήσουν ένα mail merge να ξέρουμε πως θα το κάνουμε. Αν δεν το γνωρίζουμε, θα πρέπει στο βιογραφικό μας να αναφέρουμε ότι το επίπεδό μας στη χρήση του word είναι μέτριο. Αν είμαστε ειλικρινείς και σαφείς θα εκτιμηθεί, ενώ σε διαφορετική περίπτωση θα απογοητεύσουμε και θα χάσουμε πόντους όταν έρθει η ώρα να αποδείξουμε το βαθμό που γνωρίζουμε κάτι.

Καθετί που γράφουμε πρέπει να μπορούμε και να το υποστηρίξουμε, ακόμη και αν πρόκειται για κάποιο από τα ενδιαφέροντά μας. Αν για παράδειγμα στα ενδιαφέροντά μας γράψουμε ότι αγαπάμε το διάβασμα, θα πρέπει να είμαστε προετοιμασμένοι να απαντήσουμε ποιος είναι ο αγαπημένος μας ξένος συγγραφέας, ή ποιο βιβλίο διαβάζουμε αυτή την περίοδο.

Το βιογραφικό πρέπει να ξεκινά με την αναφορά των προσωπικών στοιχείων (όνομα, ημερομηνία γέννησης, οικογενειακή κατάσταση κλπ) και των πλήρη στοιχείων κατοικίας και επικοινωνίας. Βιογραφικό με στοιχεία επικοινωνίας ένα κινητό τηλέφωνο ή ένα mail από το yahoo, μάλλον δεν θα έχει μεγάλη τύχη. Ενας πιθανός εργοδότης θα ήθελε εκ των προτέρων να γνωρίζει ότι μένετε στην άλλη άκρη της πόλης, σε μια γειτονική ή ακόμη και ότι χρειάζεστε καράβι για να φτάσετε στη δουλειά σας, αφού μένετε στη Σαλαμίνα και το γραφείο είναι στη Βουλιαγμένης.

Ένα βιογραφικό σημείωμα δεν πρέπει να έχει ορθογραφικά λάθη. Χρησιμοποιήστε τον αυτόματο ορθρογράφο, αν υστερείτε στην ορθογραφία. Προσέξτε όμως τις λέξεις, που μπορεί ορθογραφικά να είναι σωστές, αλλά συντακτικά είναι λάθος, όπως “εσείς διανέμετε” ή “αυτό διανέμεται”. Μάλλον γνωρίζετε καλά Word και όχι World!

Εφόσον έχετε προϋπηρεσία και στο βιογραφικό σας θα συμπεριλάβετε την προηγούμενη επαγγελματική εμπειρία, θα πρέπει να ξεκινήσετε με αυτή, πριν αναφέρετε ό, τι έχει σχέση με σπουδές ή άλλες δραστηριότητες.

Την επαγγελματική εμπειρία θα την περιγράψετε ξεκινώντας από την πιο πρόσφατη εργασία σας, τονίζοντας τις εργασίες που είχαν σχέση με το αντικείμενο για το οποίο στέλνετε το βιογραφικό και διευκρινίζοντας τη σχέση εργασίας (εξωτερικός συνεργάτης, μισθωτός κλπ) και το είδος απασχόλησης (πλήρης, ημιαπασχόληση). Αν για παράδειγμα αναζητάτε εργασία ως λογιστής, θα πρέπει να είστε λεπτομερείς στην εμπειρία σας σε αυτόν τον τομέα και να μην αναλύσετε σε μεγάλο βαθμό την εμπειρία σας ως πωλήτρια – πωλητής στο κατάστημα ρούχων που βρεθήκατε πριν ένα χρόνο.

Ένα βιογραφικό πρέπει να έχει σαφείς και διακριτές ημερομηνίες, είτε πρόκειται για περιόδους σπουδών, είτε για περιόδους εργασίας και να προσδιορίζεται όποιο διάστημα αναφέρεται σε περισσότερες από μια δραστηριότητες.

Οταν αναφέρονται προηγούμενοι εργοδότες, θα πρέπει να είστε αναλυτικοί. Δεν είναι υποχρεωμένος ο άνθρωπος που διαβάζει το βιογραφικό σας να γνωρίζει την G-H Ltd. Γι’ αυτό θα πρέπει εκτός από την επωνυμία, να γράφετε τη διεύθυνση, το τηλέφωνο και τη δραστηριότητα της εταιρείας (για παράδειγμα: διαφημιστική εταιρεία). Στη συνέχεια θα πρέπει να αναφέρετε τη θέση που κατείχατε στην εταιρεία και αν είναι σχετική με το αντικείμενο της εργασίας που ψάχνετε, θα πρέπει να περιγράψετε τα βασικά καθήκοντά σας κατά τη διάρκεια εργασίας σας στη συγκεκριμένη θέση.

“Συστατικές επιστολές διαθέσιμες εφόσον ζητηθούν”. Είναι μια φράση με την οποία τελειώνουν πολλά βιογραφικά σημειώματα. Αν θέλετε και το δικό σας βιογραφικό να τελειώνει κάπως έτσι, θα πρέπει και να έχετε στα χέρια σας συστατικές επιστολές, αλλά και να μπορείτε να προσκομήσετε συστατική επιστολή από την τελευταία σας εργασία, που είναι πολύ πιθανό να σας ζητηθεί!

Στο βιογραφικό μας δεν πρέπει να γράφουμε τον επιθυμητό μισθό. Αυτό το γράφω, έτσι απλά, χωρίς περαιτέρω εξηγήσεις. Είναι απλά απαράδεκτο. Μάλιστα, σε συνδυασμό με τη συνέντευξη που μπορεί να ακολουθήσει, θα ήθελα να προσθέσω ότι όταν μας ρωτούν για τον μισθό που λαμβάναμε στην προηγούμενη εργασία μας θα πρέπει το ποσό που θα πούμε, να μπορούμε και να το αποδείξουμε.

Κινούμαστε ανάλογα με το αντικείμενο εργασίας
Αν για παράδειγμα αποστέλλετε βιογραφικό για τη θέση γραμματειακής υποστήριξης, θα πρέπει στο βιογραφικό σας να δώσετε βάρος στα εργαλεία που γνωρίζετε και θα σας βοηθήσουν να ανταπεξέλθετε στις απαιτήσεις αυτής της θέσης. Θα πρέπει να γράψετε για παράδειγμα ότι χειρίζεστε άψογα τις εφαρμογές του πακέτου office και να τις αναφέρετε αναλυτικά. Αν όμως η θέση αφορά τον προγραμματισμό, τι νόημα έχει να αναφέρετε αναλυτικά τις εφαρμογές office που γνωρίζετε; Σε αυτή την περίπτωση έχει σημασία να αναφέρετε αναλυτικά τα εξειδικευμένα εργαλεία που χρησιμοποιούνται για τον προγραμματισμό, όπως τις γλώσσες προγραμματισμού που γνωρίζετε.

Αν αποστέλλετε βιογραφικό για μια θέση που έχει σχέση με την καλλιτεχνία, με την ευρύτερη έννοιά της, θα πρέπει το βιογραφικό σας να είναι καλαίσθητο και να αποπνέει την αύρα ενός ανθρώπου με καλλιτεχνική φλέβα. Ψάχνετε για παράδειγμα δουλειά ως web designer. Ε τότε το βιογραφικό σας δεν μπορεί να είναι όπως δεκάδες άλλα που φθάνουν καθημερινά σε έναν εργοδότη και παραπέμπουν σε κάποια από τις κλασικές φόρμες που κυκλοφορούν!

Αν στοχεύετε στη θέση ενός πωλητή, είναι σημαντικό να αναφέρετε ότι διαθέτετε άδεια οδήγησης, πόσα χρόνια την κατέχετε, αν είστε εξοικειωμένος με τις μετακινήσεις ή αν έχετε παρακολουθήσει κάποιο ανάλογο σεμινάριο.

Αν το αντικείμενο απαιτεί επίδειξη παλαιότερης δουλειάς μας, τότε πρέπει οπωσδήποτε να συμπεριλάβουμε δείγματα αυτής. Θα πρέπει στο βιογραφικό μας ή σε μια συνοδευτική επιστολή να αναφέρουμε πως υπάρχουν διαθέσιμα δείγματα δουλειάς και να υποδεικνύουμε τον τρόπο που ο ενδιαφερόμενος μπορεί να τα δει. Μπορούμε να δίνουμε ένα link για παράδειγμα με το protfolio μας. Θα μπορούσαν να είναι άρθρα που έχουμε γράψει αν πρόκειται για δημοσιογράφο ή κειμενογράφο, website που έχουμε σχεδιάσει αν πρόκειται για designer, εφαρμογές που έχουμε υλοποιήσει αν πρόκειται για προγραμματιστή, εκδηλώσεις για τις οποίες είχαμε αναλάβει τις δημόσιες σχέσεις ή την οργάνωση αν πρόκειται για μια ανάλογη θέση κλπ

Επιπλέον σημεία που θα κάνουν το βιογραφικό σας να ξεχωρίσει
Ένα βιογραφικό κερδίζει πόντους αν συμπεριλάβετε μια πρόσφατη φωτογραφία σας, κατάλληλη για επαγγελματική χρήση. Με άλλα λόγια μην προτιμήσετε εκείνη τη φωτογραφία από τις καλοκαιρινές διακοπές που είστε μπροστά από τους ανεμόμυλους της Μυκόνου!

Ένα βιογραφικό ξεχωρίζει επίσης από την δομή του. Γι’ αυτό χωρίστε το σε ενότητες και χρησιμοποιήστε τίτλους και υπότιτλους.

Επιλέξτε να ονομάσετε το αρχείο με τρόπο που θα παραπέμπει απ’ ευθείας σε εσάς. Χρησιμοποιήστε μόνο λατινικούς χαρακτήρες και συμπεριλάβετε στο όνομα του αρχείου το ονοματεπώνυμό σας. Τι νόημα έχει να στείλετε κι εσείς ένα βιογραφικό με όνομα αρχείου cv, όπως δεκάδες άλλοι; Επίσης, φροντίστε να το στείλετε σε μορφή που δεν είναι επεξεργάσιμη κι όχι ως ένα απλό .doc

Δώστε σημασία στο “θέμα” που θα συμπληρώσετε κατά την αποστολή του e-mail, εφόσον στείλετε με αυτόν τον τρόπο το βιογραφικό. Πρέπει να είστε συγκεκριμένοι, ώστε με κατάλληλη αναζήτηση ο παραλήπτης να μπορεί εύκολα να βρει το μήνυμά σας, ακόμη και μετά από καιρό.

Σημειώστε, οπωσδήποτε τον κωδικό της θέσης για την οποία ενδιαφέρεστε. Για να έχει οριστεί κωδικός για τη θέση από τον εργοδότη, θα έχει τους λόγους του, οπότε μην “πάτε κόντρα” την τακτική του και μην αδιαφορείτε για τις οδηγίες του, πριν ακόμη τον γνωρίσετε. Επιπλέον, ούτε εσείς θα θέλετε το βιογραφικό σας, που το στείλατε για τη θέση του υπεύθυνου πωλήσεων, να αρχειοθετηθεί για τη θέση του back officer, μόνο και μόνο γιατί δεν αναγράψατε τον κωδικό.

Αν το βιογραφικό σας ξεκινά με μια σύντομη περιεκτική επιστολή, θα δώσει περισσότερα στοιχεία για εσάς στον άνθρωπο που το διαβάζει κι εσείς θα έχετε την ευκαιρία να εξηγήσετε γιατί ενδιαφέρεστε για τη συγκεκριμένη θέση, αλλά και τους λόγους που θεωρείτε ότι είστε μια κατάλληλη επιλογή για την κάλυψή της.

Αν στείλετε το βιογραφικό σας με e-mail φροντίστε να γράψετε λίγα λόγια στο body του μηνύματος, ειδικά αν πρέπει να διευκρινήσετε κάτι. Εκεί μπορείτε για παράδειγμα να αναφέρετε ότι θα ήσασταν ευγνώμων αν επικοινωνούσαν μαζί σας μέσω e-mail – παρόλο που στο βιογραφικό σας θα πρέπει να έχετε συμπεριλάβει και τα τηλέφωνά σας.

Εκείνο που πιστεύω και δεν μπορεί κάποιος εύκολα να μου αλλάξει γνώμη, είναι ότι όταν κάποιος θέλει να δουλέψει, βρίσκει δουλειά. Μπορεί να μην είναι 100% της αρεσκείας του, η δουλειά που θα βρει στην αρχή ή σε κάποια δύσκολη περίοδο, αλλά καμιά επαγγελματική εμπειρία δεν είναι άχρηστη. Από κάθε μας δουλειά συλλέγουμε εμπειρίες και μαθαίνουμε πράγματα. Δουλειά λοιπόν, όποιος θέλει βρίσκει. Ενα όμως είναι βέβαιο. Η δουλειά δεν θα έρθει ουρανοκατέβατη. Πρέπει να βάλουμε κι εμείς το χεράκι μας και το πρώτο βήμα είναι η σωστή σύνταξη και η ορθή αποστολή του βιογραφικού μας!

Πηγή

Δεν υπάρχουν σχόλια: