Κυριακή 29 Ιανουαρίου 2012

Οι αλλαγές στις ρυθμίσεις απορρήτου από την Google και πόσο μας επηρεάζουν


Η Google θα γνωρίζει σύντομα περισσότερα σχετικά με το ποιοι είστε και τι κάνετε στον Παγκόσμιο Ιστό… Και η επιλογή αυτή δε θα είναι προαιρετική ούτε θα μπορείτε να την απενεργοποιήσετε…

Ο γίγαντας του Παγκόσμιου Ιστού ανακοίνωσε την Τρίτη ότι έχει στα σχέδιά του την «παρακολούθηση» των δραστηριοτήτων των χρηστών σχεδόν σε όλα τα sites του, όπως το Youtube, το Gmail και τη διάσημη μηχανή αναζήτησης που διαθέτει.
Η Google συλλέγει ήδη, εδώ και καιρό, κάποιες από αυτές τις πληροφορίες. Για πρώτη φορά, όμως, θα έχει τη δυνατότητα να συνδυάζει δεδομένα από όλες τις σελίδες που διαθέτει, ώστε να μπορεί να συνθέσει ένα ολοκληρωμένο «προφίλ» των χρηστών των υπηρεσιών της εταιρείας.
Οι χρήστες ΔΕ θα έχουν τη δυνατότητα να απενεργοποιήσουν το νέο αυτό χαρακτηριστικό, που θα ενεργοποιηθεί την 1η Μαρτίου. Και σ’ αυτό το σημείο έρχονται οι ειδικοί να σημειώσουν ότι αυτή η «αλλαγή πολιτικής» θα προκαλέσει ενδεχόμενα και νέες παρεμβάσεις και ελέγχους από τις ομοσπονδιακές ρυθμιστικές αρχές σχετικά με τις ρυθμίσεις ιδιωτικότητας της εταιρείας, καθώς και ζητήματα ανταγωνιστικών πρακτικών.

Αυτή η κίνηση θα βοηθήσει, πάντως, τη Google να προσαρμόσει καλύτερα τις διαφημίσεις της στις προτιμήσεις κάθε ατόμου. Αν κάποιος, για παράδειγμα, παρακολουθεί online ένα clip από το NBA και ζει στην Washington, η εταιρεία θα έχει πλέον τη δυνατότητα να του διαφημίσει εισιτήρια για τους Washington Wizaards στον προσωπικό του Gmail λογαριασμό.
Η Google σημειώνει ότι από αυτήν την κίνηση θα «επωφεληθούν και οι χρήστες». Όταν κάποιος αναζητά τη λέξη «jaguar», η Google θα μπορεί να αντιλαμβάνεται, για παράδειγμα, με τη μία τι μπορεί να εννοεί: το ζώο ή το αυτοκίνητο. Ή η εταιρεία θα μπορούσε να προτείνει, για παράδειγμα, επαφές σας που βρίσκονται στη Νέα Υόρκη, όταν «μάθει» ότι προγραμματίζετε ένα ταξίδι εκεί.
Κάποιοι συνήγοροι των καταναλωτών σημειώνουν, βέβαια, ότι η νέα πολιτική θα μπορούσε να προκαλέσει «ανησυχία» σε άτομα που δεν αναμένουν ούτε μπορούν να φανταστούν ότι οι πληροφορίες που παρέχουν σε μία ιστοσελίδα θα έχουν τη δυνατότητα να χρησιμοποιηθούν σε τόσο πολλά διαφορετικά sites.
Ένας χρήστης που εγγράφεται στο Gmail, για παράδειγμα, δε θα μπορούσε ίσως να φανταστεί ότι το περιεχόμενό από τα μηνύματά του θα μπορούσε να επηρεάσει την «εμπειρία» του σε φαινομενικά άσχετες ιστοσελίδες, όπως το Youtube.

«Οι νέες ανακοινώσεις απορρήτου της Google είναι απογοητευτικές και λίγο τρομακτικές» αναφέρει ο Διευθύνων Σύμβουλος της Common Sense Media, James Steyer. «Ακόμη και αν η εταιρεία πιστεύει ότι η παρακολούθηση των χρηστών σε όλες τις πλατφόρμες βελτιώνει τις υπηρεσίες της, οι καταναλωτές θα πρέπει να έχουν τη δυνατότητα να το επιλέξουν αυτό προαιρετικά – ειδικά τα παιδιά και οι έφηβοι που είναι μανιώδεις χρήστες του Youtube, του Gmail και του Google Search».

To Google θα μπορεί να συλλέγει πληροφορίες από τους χρήστες του σε διάφορες περιπτώσεις. Για παράδειγμα, σε περίπτωση που κάποιος ενεργοποιεί το Android κινητό του τηλέφωνο (με τη βοήθεια ενός Gmail account), πραγματοποιεί σύνδεση στο λογαριασμό του online ή πληκτρολογεί κάποιον όρο αναζήτησης. Θα μπορεί ακόμη να αποθηκεύει cookies στον υπολογιστή ενός χρήστη, ώστε να «εντοπίζει» ποιες σελίδες επισκέπτεται αυτός ή να χρησιμοποιεί το δημοφιλές πρόγραμμα χαρτών της για να εντοπίσει την τοποθεσία του. Ωστόσο, πρέπει να σημειωθεί ότι οι χρήστες που δε συνδέονται μέσω log in στην κεντρική σελίδα της Google ή κάποιο άλλο site της εταιρείας (όπως, για παράδειγμα, το Youtube) δεν επηρεάζονται από τη νέα πολιτική.

Η αλλαγή στην πολιτική απορρήτου έρχεται στο πλαίσιο μίας προσπάθειας που κάνει η Google να αντιμετωπίσει το σκληρό ανταγωνισμό και το γεγονός ότι η προσοχή των χρηστών μεταβάλλεται συνεχώς και «διασπάται» σε πολλά και ιδιαίτερα ανταγωνιστικά sites. Η εταιρεία, πρόσφατα, απογοήτευσε τους επενδυτές για πρώτη φορά μετά από πολλά τρίμηνα, αποτυγχάνοντας την προηγούμενη εβομάδα στο να ανταποκριθεί στις προβλέψεις κερδών της. Αντίθετα, ας μην ξεχνάμε ότι η Apple ανέφερε κέρδη ρεκόρ την Τρίτη, ξεπερνώντας και τις πιο αισιόδοξες προβλέψεις.

Ορισμένοι αναλυτές αναφέρουν, μάλιστα, ότι η κίνηση αυτή της Google στοχεύει ξεκάθαρα την Apple και το Facebook – που έχουν χτίσει επιτυχημένα «οικοσυστήματα» που λειτουργούν ενιαία, καθώς και άκρως επιτυχημένα προϊόντα που τραβούν την προσοχή των χρηστών του Διαδικτύου. Αντίθετα, φαίνεται πως ο κολοσσός της αναζήτησης έχει «υιοθετήσει» μία πιο «διάσπαρτη’ προσέγγιση, την οποία η εταιρεία προσπαθεί να «ενοποιήσει».

«Αν είστε συνδεδεμένοι, θα μπορούμε να συνδυάζουμε τις πληροφορίες που παρέχετε σε μία υπηρεσία ας με αυτές από άλλες δικές μας ιστοσελίδες» αναφέρει η Alma Whitten, διευθυντικό στέλεχος της εταιρείας, σε ένα σχετικό blog post.
«Με λίγα λόγια, θα σας αντιμετωπίζουμε σαν ενιαίο χρήστη για όλα μας τα προϊόντα, κάτι το οποίο θα συνεπάγεται μία πιο απλή και πιο «διαισθητική» εμπειρία Google» αναφέρει η ιδια.
Η Google έχει ήδη ανακοινώσει ότι σκοπεύει να ειδοποιήσει τους εκατοντάδες εκατομμύρια χρήστες της για την αλλαγή αυτή, μέσω email αλλά και μηνυμάτων που υπάρχουν ήδη στα web sites της. Η αλλαγή θα ισχύσει για όλες τις υπηρεσίες της, με εξαίρεση το Google Wallet, το πρόγραμμα περιήγησης Google Chrome και τα Google Books.

Η εταιρεία αναφέρει ότι οι αλλαγές απλοποιούν την πολιτική απορρήτου της – μία κίνηση που ενθαρρύνεται από τις ρυθμιστικές αρχές. Ωστόσο, κάποιοι συνήγοροι των καταναλωτών και νομοθέτες παραμένουν επιφυλακτικοί.
«Δεν υπάρχει τρόπος να το αναμένει κάποιος αυτό» δήλωσε ο Jeffrey Chester, executive director του Center for Digital Democracy, μίας ομάδας για την υπεράσπιση της ψηφιακής ζωής. «Δεν υπάρχει τρόπος κάποιος χρήστης να κατανοήσει διαβάζοντας ένα απλό μηνυμα τις επιπτώσεις της συλλογής από τη Google σε όλες τις πλατφόρμες πληροφοριών που μπορεί να έχουν σχέση με την υγεία, τα πολιτικά του φρονήματα ή τις οικονομικές του ανησυχίες»
Και όπως προσθέτει ο Edward J. Markey, co-chair του Congressional Privacy Caucus: «είναι επιτακτική ανάγκη οι χρήστες να μπορούν να αποφασίζουν αν θέλουν οι πληροφορίες τους να μοιράζονται μέσα σε όλο το φάσμα των προϊόντων της Google».

Στο πλαίσιο των παραπάνω δηλώσεων, πρέπει να σημειωθεί, επίσης, ότι η εταιρεία, πριν λίγο καιρό, δέχθηκε καταγγελία σχετικά με την προστασία της ιδιωτικής ζωής των χρηστών από την Ομοσπονδιακή Επιτροπή Εμπορίου στις Ηνωμένες Πολιτείες, καθώς είχε επιτρέψει στους χρήστες του social networking tool, Buzz -που τώρα έχει απενεργοποιήσει- να βλέπουν επαφές από το πρόγραμμα του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου τους.
Επιπλέον, μία πρόσφατη απόφαση της εταιρείας να χρησιμοποιήσει δεδομένα από το νέο social network της, Google+, έχει οδηγήσει, σύμφωνα με ανώνυμες πληροφορίες από έμπιστη πηγή, την Επιτροπή Ανταγωνισμού των ΗΠΑ (FTC) στη διεξαγωγή εκτεταμένης έρευνας για το ζήτημα.
Ομοσπονδιακοί αξιωματούχοι φαίνεται να εξετάζουν επίσης το κατά πόσο η Google έχει παραβιάσει αντιμονοπωλιακούς κανόνες, χρησιμοποιώντας την κυριαρχία της στις online αναζητήσεις, για να ευνοεί άλλους τομείς της επιχειρηματικής της δραστηριότητας.

Το σίγουρο είναι πως και οι αλλαγές στις ρυθμίσεις απορρήτου θα προκαλέσουν ποικίλες συζητήσεις το επόμενο διάστημα και το ακόμη πιο σίγουρο είναι το γεγονός ότι καμία δραστηριότητά μας στο Διαδίκτυο δεν είναι πλέον «ιδιωτική» μας υπόθεση. Αλλά, εδώ που τα λέμε, ίσως το «πλέον» να είναι μία λέξη που θα έπρεπε να παραλειφθεί από την προηγούμενη πρότασή μας.

Πηγή

Δεν υπάρχουν σχόλια: